Rozbiórka budynku lub jakiegokolwiek innego obiektu budowlanego wymaga uzyskania pozwolenia. Dopiero po jego utrzymaniu można legalnie przystąpić do prac. Pozwolenie jest wydawane wyłącznie osobie, która złożyła w tej sprawie wniosek. Rozbiórki mogą być przeprowadzane także na podstawie samego zgłoszenia, co w ogromnym stopniu ogranicza wszelkie formalności. Co warto wiedzieć na ten temat?
Rozbiórka na podstawie zgłoszenia – jakich obiektów dotyczy?
Zamiar dokonania rozbiórki wystarczy zgłosić jeśli dotyczy ona budynków, które nie są wpisane do rejestru zabytków i nie są objętą ochroną konserwatorską. Jednocześnie ich wysokość nie może być większa niż 8 m, a odległość od granicy działki większa niż połowa wysokości. To samo tyczy się obiektów, których budowa nie wymaga pozwolenia i nie są uznawane za zabytki oraz budynków znajdujących się na terenach zamkniętych, ustalonych przez MON.
Uzyskanie zgody na rozbiórkę – krok po kroku
Rozbiórki w wielu przypadkach wymagają jednak uzyskania zgody. Dotyczy to sytuacji, gdy budynek jest zabytkiem, jego wysokość wynosi więcej niż 8 m lub mniej niż 8 m, ale znajduje się w odległości od granicy działki, która jest mniejsza niż połowa wysokości. Od czego należy zacząć całą procedurę?
- Jeśli obiekt jest zabytkiem, najpierw trzeba uzyskać od Generalnego Konserwatora Zabytków decyzję o jego skreśleniu z rejestru.
Następnie zajmujemy się skompletowaniem dokumentów. Co będzie nam potrzebne?
- Wniosek o pozwolenia na rozbiórkę.
- Informacja uzupełniająca do wniosku.
- Zgoda ze strony właściciela nieruchomości.
- Szkic sposobu usytuowania obiektu.
- Opis tego w jaki sposób i w jakim zakresie będzie prowadzona rozbiórka.
- Jeśli prowadzimy roboty budowlane przy zabytku lub w jego otoczeniu, potrzebne jest dodatkowe pozwolenie.
- Pozwolenie o charakterze wodnoprawnym.
- Decyzja dotycząca uwarunkowań środowiskowych.
- Projekt rozbiórki.
- Dokumentacja strzałowa.
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
- Pełnomocnictwa i dowód zapłaty za nie.
W większości przypadków dokumenty składa się w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta na prawach powiatu. W niektórych sytuacjach, konieczne może być złożenie całości w urzędzie wojewódzkim. Co istotne, sprawę można załatwić również listownie lub online. Wyżej wymienione dokumenty są potrzebne w odniesieniu do konkretnych obiektów. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronach rządowych.
Zapraszamy: Rozbiórki Zabrze