Wynajem kontenerów budowlanych to popularna usługa w branży budowlanej i remontowej, pozwalająca w szybki i elastyczny sposób zapewnić pracownikom pomieszczenia biurowe, socjalne, a także przestrzeń magazynową. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych aspektów, na które warto zwrócić uwagę wynajmując kontenery.

1. Wybór rodzaju kontenera

Istnieje bardzo dużo różnych rodzajów kontenerów na wynajem dopasowanych do potrzeb najemcy i pełniących różne funkcje na budowie. Dla przykładu na stronie jednej z większych firm oferujących usługę wynajmu kontenerów znajdziemy kontenery biurowe, socjalne, magazynowe, stróżówki, a także kontenery handlowe.

Jak nie trudno się domyślić nazwy poszczególnych rodzajów kontenerów wskazują na ich przeznaczenie. Kontenery biurowe to jedne z najbardziej uniwersalnych obiektów, które mogą być wykorzystywane jako pomieszczenia biurowe, sale konferencyjne, ale także szatnie i jadalnie dla pracowników fizycznych. Typowy wymiar kontenera biurowego to 6 x 2,4 m co daje około 15 m2 przestrzeni biurowej. Jeżeli potrzebna jest większa powierzchnia – nic łatwiejszego – wystarczy połączyć kilka modułów i usunąć wewnętrzne ściany. W ten sposób buduje się duże pomieszczenia np. stołówki, czy sale konferencyjne.

Z kolei kontenery socjalne to nic innego jak kontenery biurowe, ale wyposażone dodatkowo w urządzenia sanitarne jak umywalki, toalety, prysznice. Możliwe są tutaj różne konfiguracje począwszy od pojedynczej toalety po całe kontenery sanitarne będące umywalniami lub zbiorczymi toaletami.

Uzupełnieniem powyższych kontenerów są różnego rodzaju wersje specjalne skonfigurowane pod konkretne potrzeby, jak np. kontenery stróżówki – małe obiekty dla stróżów i dla pracowników nadzorujących wjazd na budowę, czy kontenery handlowe z dużymi witrynami i infrastrukturą pozwalającą na obsługę klientów.

Obok ocieplonych kontenerów przeznaczonych do pobytu w nich ludzi drugą ważną grupą są kontenery magazynowe. Funkcję tę prawie w całości przejęły tzw. kontenery morskie, które dzięki bardzo wytrzymałej konstrukcji, dużej ładowności oraz wygodnemu dostępowi realizowanymi przez dwuskrzydłowe wrota idealnie nadają się do magazynowania wymagających zabezpieczenia przez zewnętrznymi czynnikami atmosferycznymi materiałów, maszyn budowlanych, czy narzędzi. Kontenery morskie najczęściej dostępne są w dwóch typowych wymiarach 20 stóp – czyli 6 x 2,4 m. oraz 40 stóp – 12 x 2,4 m. Ze względów logistycznych dużo częściej używane są kontenery 20’, które ze względu na kompaktowe wymiary łatwiej jest dowieźć i ustawić na budowie.

2. Sprawdzenie dostępnych ofert wybór firmy i podpisanie umowy najmu

Jeżeli zdecydowaliśmy już, które rodzaje kontenerów chcemy wynająć kolejnym krokiem będzie znalezienie firmy kontenerowej, która zrealizuje usługę. Ze względu na dość wysokie koszty transportu kontenerów warto swoje kroki skierować do lokalnej firmy operującej w niezbyt dużej odległości od budowy lub posiadającej tam swój oddział. Oczywiście najlepiej jeśli firma kontenerowa zaoferuje nam kompleksową usługę, która oprócz najmu kontenerów obejmuje także transport kontenerów ich rozładunek na budowie oraz odbiór po zakończonym najmie. Ważne jest też żeby był zapewniony odpowiednio szybki serwis w razie wystąpienia ewentualnych awarii oraz dodatkowe usługi jak sprzątanie, wynajem klimatyzacji, schodów, podestów itp.

Podstawowym dokumentem określającym warunki na jakich będą wynajmowane kontenery powinna być umowa najmu. Oprócz precyzyjnego określenia cen oraz zakresu wszystkich realizowanych usług powinny się w niej także znaleźć informacje dotyczące warunków zakończenia umowy, wielkości ewentualnej kaucji za kontenery, a także obowiązki związane z eksploatacją kontenera leżące po stronie użytkownika.

Prawidłowo skonstruowana umowa najmu powinna chronić interesy zarówno najemcy jaki wynajmującego. Firma kontenerowa oddaje do użytkowania sprzęt o znacznej wartości i zależy jej na odpowiednim zabezpieczeniu się przed ewentualnymi uszkodzeniami, czy opóźnieniami w płatnościach. Z kolei najemca powinien znać wszelkie koszty związane z najmem tak żeby nie narazić się na dodatkowe ukryte opłaty. Stare przysłowie mówi, że umowę zawiera się na złe czasy. W razie jakichkolwiek sporów będziemy mieli możliwość powołania się na konkretne zapisy w niej zawarte.

3. Przygotowanie odpowiedniego miejsca pod kontener

Po podpisaniu umowy ostatnim elementem przed dostawą kontenerów, na który należy zwrócić uwagę jest przygotowanie odpowiedniego dla nich miejsca. Kontenery to lekkie konstrukcje stalowe, które nie wymagają specjalistycznego podłoża, trzeba jednak spełnić pewne minimalne wymagania. Przede wszystkim teren na którym będą stawiane kontenery powinien być wypoziomowany. W przeciwnym przypadku mogą wystąpić problemy z otwieraniem i zamykaniem drzwi oraz okien. Kontenery można postawić bezpośrednio na utwardzonym podłożu (np. z płyt betonowych) lub jeszcze lepiej na bloczkach betonowych umieszczonych w narożnikach kontenera. Warto zapytać dostawcę o szczegóły dotyczące przygotowania posadowienia dla poszczególnych rodzajów kontenerów.

Oprócz posadowienia drugi ważny element to zapewnienie dojazdu dla samochodu ciężarowego dostarczającego kontenery. W sytuacji w której dostawa realizowana jest samochodem samowyładowczym typu HDS droga musi być utwardzona, gdyż waga takiego pojazdu to około 20 ton. Trzeba także zwrócić uwagę na inne parametry drogi dojazdowej. Szerokość ciężarówki to 2,6 metra a wysokość z kontenerem około 4 metry. W samym miejscu rozładunku musi być również zapewniona odpowiednia przestrzeń do rozłożenia podpór dźwigu oraz manewrowania.