Piasek to popularny surowiec, który jest bardzo łatwo dostępny. Nic więc dziwnego, że jest tak chętnie stosowany w budownictwie. Bez niego nie powstałby cement ani zaprawy murarskie. Co więcej, niemożliwa byłaby budowa dróg, po których na co dzień poruszają się różne pojazdy. Jakie ma zalety ten surowiec? Sprawdźmy.

Piasek przydatny od tysięcy lat

Chyba nikt nie będzie zaskoczony informacją, że już w czasach starożytnych budowniczy rzymscy wykorzystywali piasek między innymi do utwardzania tak zwanych duktów. Przez wszystkie kolejne wieki zmieniał się jednak sposób jego pozyskiwania i umiejętnego stosowania. Zaczęły się pojawiać takie produkty, jak: asfalt czy wspomniany na wstępie cement.

Dzisiaj całkiem inaczej wygląda także kwestia związana z samą sprzedażą oraz dostawą piasku, którego jakość jest dużo lepsza niż tysiące lat temu. To przecież podstawowe kruszywo pozwalające na stworzenie podbudowy (fundamentu drogi). Dlaczego doskonale sprawdza się akurat w trakcie budowania jezdni, szos i ścieżek?

Budowa dróg za pomocą piasku – zalety

Piasek oraz żwir stanowią element składowy wszystkich dróg w Polsce. I choć zdarza się, że będąc kierowcami, denerwujemy się z powodu widocznych dziur, to nie znaczy, że zawsze winny jest sam użyty surowiec. Problem leży raczej po stronie silnych opadów atmosferycznych.

Chyba że mamy do czynienia z mieszaniną wykonaną w mało profesjonalny sposób, a etapy pracy nie zostały odpowiednio rozłożone. Jeśli jednak piasek jest najwyższej jakości, to na pewno zagwarantuje długą żywotność nawierzchni, która przez następne lata będzie odporna na eksploatację. Jego rola w budownictwie drogowym ma więc nadal spore znaczenie.

Pospółka, czyli skuteczna mieszanina piasku i żwiru

Kiedy żwir połączy się z piaskiem, to otrzymujemy najczęściej stosowaną sypką mieszaninę, mającą ciekawe właściwości filtracyjne i mechaniczne (pod warunkiem, że będzie profesjonalnie przechowywana, a następnie transportowana). Mowa o tak zwanej pospółce, bez której nie zostanie rozpoczęta chociażby budowa dróg. Jej gruboziarnistość i ponad dwuprocentowa frakcja sprawiają, że charakteryzuje się dobrą nośnością oraz wysokim współczynnikiem zagęszczenia.

Pospółkę używa się nie tylko do formowania nawierzchni piaskowo-żwirowych, dróżek leśnych czy polnych. To podstawa tworzenia nasypów kolejowych, a także fundamentów i wielu warstw odsączających. Mieszanina ta stanowi również świetną podbudowę dla kostek betonowych. Ważne jednak, aby miała odpowiednio dobrane parametry.

Zapraszamy: Budowa dróg Stargard